Johnny Walker, Green Label

Johnny Walker, Green Label

green label In 2005 kwam Green Label voor het eerst op de markt, maar in 2012 werd de productie gestaakt (behalve voor Taiwan). Omdat het tien jaar geleden is en Green Label zeer geliefd was, besloot Diageo om de productie weer te hervatten. Eerst als Limited Edition voor Amerika en Australië en nu ook voor de rest van de wereld. De whisky is samengesteld uit whisky’s van Cragganmore, Linkwood, Talisker en Caol Ila. Het age statement (vijftien jaar) is intact gebleven.

green 1 Uitgebreide informatie

Oorspronkelijk bekend als Walker’s Kilmarnock Whisky, is het Johnnie Walker merk de nalatenschap van John “Johnnie” Walker nadat hij whisky begon te verkopen in z’n kruidenierswinkel in Ayrshire, Schotland. Het merk werd populair, maar na de dood van Walker in 1857 waren het zijn zoon Alexander Walker en kleinzoon Alexander Walker II, die grotendeels verantwoordelijk waren voor de versteviging van de whisky als een populair merk. Onder John Walker, vertegenwoordigde de whiskyverkoop acht procent van de inkomsten van het bedrijf, tegen de tijd dat Alexander klaar was om de onderneming over te dragen aan zijn zonen, lag dat cijfer tussen de 90 en 95 procent. Voorafgaand aan 1860 was het illegaal om blended whisky verkopen. In die tijd verkocht John Walker een aantal whiskymerken, met name zijn eigen Walker’s Kilmarnock. In 1865 produceerde John’s zoon Alexander hun eerste blend, Old Highland Walker’s. Alexander Walker introduceerde de iconische vierkante fles in 1870. Dit betekende minder gebroken flessen en meer flessen pasten op hetzelfde oppervlak dan met ronde flessen. Het andere identificerende kenmerk van de fles is dat het label dat wordt aangebracht onder een hoek van 24 graden. Het schuine label betekent dat de tekst op het etiket groter en zichtbaarder zou worden. Van 1906-1909 breidde John’s kleinzonen George en Alexander II de lijn uit en introduceerden de kleurnamen. In 1908, toen James Stevenson de algemeen directeur was, was er een re-branding van soorten. De whisky werd hernoemd van Walker’s Kilmarnock Whisky naar Johnnie Walker Whisky. Bovendien is de slogan, “Born 1820-still going strong!” uitgebracht, samen met het Striding Man logo, een figuur die in hun advertenties pronkt tot aan deze dag.

Proefnotitie green

Kleur: licht amber. Neus: aroma’s van mout, fruit, mokka, heide, rokerig hout, heide en hints van donkere chocolade en leer. Smaak: tonen van zoete granen, koffie, chocolade, walnoten, houtrook, een accent van peper en hints van karamel en oude boeken. De afdronk is tamelijk lang met tonen van honing en kruidig eikenhout.

Green label 1

Veronique ter laak
Veronique ter laak
09/09/2023
Goede slijterij met veel whiskeysoorten. Personeel betrokken bij wat de klant wenst met kennis van zaken
René den Besten
René den Besten
06/03/2023
Zeer leuke en mooie slijterij waar je de mooiste en lekkerste dranken kunt kopen 👍 en voor speciale dranken voor een mooi cadeau te koop
Marlous Van den Brink
Marlous Van den Brink
17/02/2023
Geweldige sortering 'wiskey' én een enthousiaste eigenaar mef veel kennis van zaken. Sfeervolle zaak.
Jos Gräfe
Jos Gräfe
29/12/2022
Snel en goed geholpen